Fjellturer

Langtur

I dag tok jeg og min gode venn Sigve Andersen en skikkelig langtur på ski. Planen var å gå den klassiske turen fra Snarbyeidet til Tromsdalen, men vi valgte heller å gå op...

Toppturer i påsken

I påsken har det blitt flere fine toppturer med datteren min Linnea i pulken. Hun sover på vei opp og storkoser seg på vei ned 😊

Romjulstur til Sennvatnet

Jeg, min gode turkamerat Runar, og hans bror Mads, tok oss en tur til hytta på Sennvatnet i romjula. I nydelig mørketidsvær gikk vi opp fra Dalhøgda. Turen opp tok ca 3 og...

Fottur til fjellheisen

Selv om det fortsatt er mye snø i fjellet, er det gode forhold for fotturer. Jeg og Linda tok en tur opp til fjellheisen i nydelig vær.

Tur i nærområdet

Tok meg en tur hjemmefra og rett opp på fjellet her. Nydelig tur i flott vårvær.

Påsketur til Sennvatnet og Røvasshammarn

Jeg og min gode turkamerat Runar Danielsen hadde en flott tur i påsken. Her er en del bilder fra turen.

Vindfull topptur

Bilder fra en fin topptur på Kufjellet. Mye vind, men Linda var godt fornøyd med føret.

Skitur på Kvaløya

Bilder fra en fin og kald skitur på Kvaløya.

Førjulstid

Tok meg en liten fjelltur i mørketia. Det er uten tvil fint i Tromsø i førjulstia :)

Børgefjell 2014

Møtte en familie som hadde slått leir ved Namsvatnet. I tillegg møtte vi på to søstre som gikk norge på langs.Vi slo følge med dem første dagen En liten hvil for å prøve fiskelykken Vi lagde biff...

Dagstur i nærområdet

I nydelig høstvær tok jeg en tur på fjellet rett ovenfor hvor jeg bor. Fint at man bare kan gå ut av døra å rett på fjelltur.

Helgetur i flott høstvær

I helga var jeg på fjelltur i et nydelig høstvær. Først gikk jeg opp til Sennvannet. Der lagde jeg litt middag før jeg dro på besøk til Viggo og Turid, som har h...

Tur på Sepmola

Nora har i sommer hatt målsetting om å ta 10 topper i Ballangen. I går tok hun de to siste, Rundtuva, og selveste Sepmola som med sine 1342 høydemeter er den høyeste...

Topptur på Rånkeipen

Nora er godt i gang med å bestige 10 fjelltopper i Ballangen denne sommeren. Forrige lørdag ble Rånkeipen med sine bratte 1200 høydemeter besteget. Dette var topp nr 8 for 10 &#...

Tur til Sennvannet

Jeg og Nora hadde en flott tur til Sennvannet i sommer. Runar var også med på turen som bydde på toppturer, fisking, bading i fjellvann, og bærplukking. Her er noen bilder fra t...

Treningstur opp på Rundtuva

I dag ble det en kort, men hard løpetur opp på Rundtuva i Ballangen. Det var verdt slitet for det var flott utsikt på toppen.

Tur til Håfjelltuva

I dag tok Nora sin 6. topp, Håfjelltuva. Her er bilder fra den flotte turen vår.

Grottevandring

I går inviterte min gode venn Sveinung Hveding oss med på grottevandring og det var en invitasjon jeg er glad vi takket ja til. Grotta vi skulle undersøke var Kvitforsgrotta. Den ha...

Tur til Frostisen

Noe som jeg har hatt lyst til å gjøre i lang tid, er å bestige Ballangens høyeste topp Frostisen. Frostisen rager 1724 meter over havet og for å ta turen opp dit er man a...

Løpetur over fjellet

Jeg og Sigve Andersen tok oss en løpetur i fjellheimen i dag. En utrolig flott tur i varmen.

Treningstur på Flågan

Tok meg en joggetur opp på Flågan i Efjorden i kveld. Flott tur i nydelig vær.

Tur til steinbua

Jeg og Anders Nymo hadde en flott tur opp til steinbua på Håfjellet. Turen oppover gikk i flott vær med delvis sol og vindstille. Men når vi nærmet oss toppen begynte det å snø, og i tillegg blås...

Nyttårsaften fra Fløya

Nyttårsaften fikk jeg tatt noen flotte bilder av Tromsø fra Fløya:

Video fra dag 6 på Børgefjell

Børgefjell dag 7 og 8

Etter en natt med vind og regn våknet vi til et mye bedre vær. Vanlig morgenrutine med frokost og kaffe ble gjennomført før vi tok oss en tur å fisket litt i Litle Kjukkelvatnet. Fangsten ble ikke ...

Børgefjell dag 6

Denne dagen våknet vi til lavt skydekke, vind og små regnbyger. Vi tok frokosten inne i teltet mens vi vurderte hvor vi skulle gå denne dagen. Vi endte til slutt med at vi skulle ta en ganske lang ...

Børgefjell dag 5

Dagen startet som vanlig med god frokost og kaffe. Etter frokost studerte vi kartet og bestemte oss for å ta en tur til Austre Måsskardvatn for å prøve fisket. Vi tok kun med fiskestengene og litt ...

Børgefjell dag 4

Da vi våknet denne dagen var vi naturlig nok ikke i toppform. Godsakene fra dagen før kjentes godt ogdet vari tillegg varover 30 grader i teltet. Dermed var det bare å komme seg ut og få frisk luft...

Børgefjell dag 3 (del 2)

Etter et par timers gange nærmet vi oss Simskardelva. Vi var skikkelig klar for en kveld med stort leirbål, så vi bestemte oss for å bruke god tid på å finne en leirplass hvor det var både utsikt o...

Børgefjell dag 3 (del 1)

Når vi våknet dag 3 var det litt grått ute, men det var oppholdsvær og fin temperatur. Litt vind var det også og dermed godt fiskevær. Før frokost tok jeg en tur ned og prøvde fisket, og ikke lenge...

Børgefjell dag 2

Vi våknet denne dagen til nydelig vær, med sol og lett bris. Det var varmt og godtså vi kunne nesten ikke fått bedre vær. Inne i teltet var det dampende varmt og det var deilig å komme seg ut i god...

Børgefjell dag 1

Ei uke i Børgefjell var noe som jeg hadde gledet meg stort til i mange måneder, så det var en gledens dag da det endelig var klart for avgang mot Fjellrevens rike. Jeg startet ferden fra Ballangen...

17.mai på isen

Mens de fleste skal gå i tog og spise softis på 17.mai, tar jeg og Runar med oss isfiskeutstyret og drar til fjells på jakt etter storrøya. Vi gjorde det samme i fjor, men var ikke så veldig heldig...

Snarbyeidet - Tromsdalen

Her er bilder fra skituren jeg hadde fra Snarbyeidet til Tromsdalen i fantastisk vær. Info om selve ruta kan du lese i ett av mine tidligere innlegg http://turopplevelser.blogg.no/1360055268_snarby...

Topptur bilder

Bilder fra toppturen jeg hadde på Middagsfjellet:

Topptur

Tirsdag var jeg på min første topptur med randonee ski. Det ble en ny opplevelse og må nok prøve det flere ganger før jeg finner ut om det er noe som jeg skal fortsette å drive med. Føret og terre...

Fjelltur i strålende vær

Rett før påske dro jeg og Nora ut på tur sammen med Sigve Andersen og sønnen hans Storm til Tennvatnet på Ringvassøya. Vi hadde sett på værmeldingen at det meldte dårlig vær hele påsken, så når de...

Skitur i nydelig vær

Mandag etter jobb tok jeg skiene fatt og tok meg en skitur fra Tønsvika til Tromsdalen. Tønsvika - Tromsdalen er et et godt og et litt kortere alternativ til den litt lengre turen Snarbyeidet - Tro...

Telttur som ble en kald fornøyelse

Etter en periode med veldig kalde dager var det meldt mildere forrige helg. Jeg tenkte da at det endelig var en mulighet for meg å Nora å komme oss på telttur, så når lørdagen kom pakket vi turutst...

Tur til Tromsdalstind

Her er noen bilder fra en vintertur til Tromsdalstind med min tidligere kollega Tor Inge Bakkemo Olaussen. Ble desverre ikke tatt så mange bilder fra turen, men som dere ser så var det en flott dag...

Skitur til Sørtinden

Her er noen bilder fra en skitur jeg og Magnus Vik hadde til Sørtinden. Sørtindenrager 459 moh og ligger på Kvaløya. For å komme dit kjører man bare til Tunellinnslaget ved Finnvikvatnet og går opp...

Snarbyeidet - Tromsdalen

Langturen Snarbyeidet - Tromsdalen er en nær obligatorisk helgeutfoldelse for mange i Tromsø. Turen er på ca 35 km og høyeste punktet på turen er ca 650 moh. Det er en ganske krevende tur, men det ...

Julefeiring på fjellet del 4

Vi sov lenge dagen før og skulle egentlig stå opp tidlig denne dagen, men den gang ei. Om det var den friske lufta, stillheten eller noe annet som gjorde at vi sov så godt vites ikke, men vi sov ih...

Bildeserie påsketur med lillepia 2010

Påsken 2010 var jeg å lillepia mi på påsketur på fjellet sammen med min mor og søster. Mens de lå i hytte lå jeg og Nora i telt. Det var en flott tur, noe som bildene nok beskriver:) Ut på tur ald...

Julefeiring på fjellet del 3

Stillheten og den friske luften på fjellet gjorde oss nok veldig godt, for vi sov i nesten 12 timer natt til 2.juledag. Vi ble like overrasket beggeto nårvi våknet å fant ut hvor lenge vi hadde sov...

Julefeiring på fjellet del 2

Planen for første juledag var at jeg skulle gå i møte med turkameraten min Runar Danielsen som skulle komme opp, men jeg sov så lenge at jeg knapt hadde fått fyrt i ovnen og fått i meg frokost førh...

Julefeiring på fjellet

Denne julen bestemte jeg meg for å tilbringe til fjells. Tenkte det ville bli godt å komme seg bort fra stress og mas,og få slappet skikkelig av. Jeg fikk låne hytta på Sennvatnetav min kjære bror...

Svipptur på Tromsdalstind

Søndag våknet jeg til et flott høstvær. Datteren min Nora skulle i bursdag denne dagen og jeg hadde dermed nesten 3 timer til rådighet for en liten utflukt.Jeg var usikker hvor jeg skulle ta turen,...

Ettermiddagstur med Nora

Jeg og datteren min tok oss en liten fjelltur i det flotte høstværet i dag. Da vi kom hjem fra jobb og skole tok vi bare oss en lett matbit før vi satte avgårde. Vi gikk ikke helt opp på toppen, m...

Sykling på Flågan

I Ballangen er det en plass som på folkemunne blir kalt for Flågan. For folk som ikke ertilhørende i Ballangen er vel navnet Verdenssvaet bedre kjent. For å komme dit må man følgeE6 sørover mot Sk...

Utstyrsliste Rago

Da har jeg tilbrakt en uke i fantastiaske Rago nasjonalpark. Skal de nærmeste dagene skrive om turen, men først skal jeg skrive litt om hva jeg valgte å ta med meg i på turen. Rett å slett en liten...

Fjelltur opp flågan i Efjorden

Fredag dro jeg, Nora og Runar på fjelltur opp flågene i Efjorden. Det var nydelig vær og vi hadde en alldeles flott tur. Nora vi vasset i kulpene på vei opp og jeg og Runar tok oss et isbad på top...

Junitur til Sennvannet

Torsdag dro jeg og Runar på en dagstur opp til Sennvannet. Broren min har hytte der og hadde fått rapporter om at gnagere hadde gnagd et hull i døra. Siden broren min jobber på Svalbard tok vi oppd...

Tur til Tromsdalstind

Da jeg våknet søndag og så ut vinduetpå det nydelige sommerværet, bestemte jeg meg raskt for å ta en fjelltur. Jegvalgte å ta turen opppåTromsdalstind. Etter en god frokost tok jeg sykkelen fatt o...

Sommervær i Tromsø

Tromsø har vist seg fra sin vakreste side de siste dagene. Sola har skint fra skyfri himmel og temperaturen har nærmet seg 20 tallet. Jeg utnyttet det fine været og tok meg noen turer i nærområdet...

Noras første skikkelige fjelltur

August 2008 dro vi på fisketur opp til Gulliklivatnet i Ballangen kommune. Med på turen var min mor, storebroren min Robert og datteren min Nora. Nora har vært med meg på tur helt fra hun var født...

Jakttur i Efjorden

Jeg og min faste turkamerat Runar Danielsen har hatt masse flotte turer opp igjennom tiden, en av de flotteste var da vi hadde enflott jaktturi Efjorden i nydelig vær høsten 2008. Gutta klar for j...

10 topper på 23 timer og 55 minutter

Sommeren 2008 gjorde jeg og Runar Danielsen noe som vi er veldig stolte av å ha klart. Vi besteg 10 topper i Ballangen kommune på under 24 timer og er de eneste som noensinne har gjort det. Det he...

Fisketur sommeren 2007

Sommeren 2007gikk jeg, Runar Danielsen, og Kristian Sarre en fjelltur fra Sitas på Skjomenfjellet. Vi startet turen på norsk side av Sijdasjavrre og satte kursen vestover mot Langvatnet. Planen va...

Liten fjelltur

Fredag etter jobb tok jeg med meg en god turkamerat ut på en liten fjelltur. Vi dro til Ringvassøya gikk opp til et vann som det tar ca en time å gå til. Der satt vi bare på isen og slappet av og d...

Skitur etter jobb

Det trenger ikke å være helg eller fridag for at man skal komme seg ut på tur. For når man bor i Tromsø å har eventyrlige friluftsmuligheter rett utenfor stuedøra, kan man bare spenne på seg skiene...

Senja på langs dag 6

Denne dagen våknet jegkl 0500 av at Øyvind var å gikk inn og ut av hytta. Da jeg spurte hva han gjorde våken så tidlig svarte han meg med skikkelig Skjervøy dialekt, " æ e så sulten at æ ikke får s...

Senja på langs dag 5

Denne dagen bestemte vi oss for å bruke til fiske i Åndervatnet. Forventningsfulle inntok vi frokost i jordgammen og ble enige om at vi skulle starte med å prøve fisket i Ånderelva. Været var fanta...

Senja på langs dag 4

Da vi våknet grytidlig dag 4 trodde vi fortsatt at vi lå trygt forankret ved Bumannsvatnet. Under frokosten kikket vi på kartet for å se ruta videre og fant ut at vi bare skulle følge veien noen ki...

Senja på langs dag 3

Etter ei god natt søvn på Senjabu pakket vi sakene og satte kursen videre i vår ferd Senja på langs. Grunnet godsakene vi inntok kvelden/natta i forveien ble det ganske sein avgang denne dagen.Unde...

Senja på langs dag 2

Etter ei god natts søvn var det 2 uthvilte og optimistiske turkamerater som inntok en bedre frokost ved 316 vannet. Planen for dagen var at vi skulle gå til Senjabu og ta natten der. Siden det ikke...

Senja på langs dag 1

Jeg og Øyvind Pedersen hadde bestemt oss for at vi sommeren 2010 skulle ta oss en ukes fjelltur. Etter flere planleggingsmøter der vi så på flere muligheter, endte vi opp med å utforske Senjas vill...

Fjelltur til sommeren

Da er ruta for fjellturen til sommeren bestemt.Jeg skal gå fra Sulitjelma til Hellemobotn.Har planlagt å bruke 8-10 dager på turen. Med på turen blir min gode turkamerat Runar Danielsen. I tillegg ...

Skidag i nydelig vær

Å være lærer kan av og tilvære fint, og i dag var en av de dagene man setter mest pris på. Vi hadde skidag og været viste seg fra sin beste side. De fleste elevene valgte tilbudet med en dag i alpi...